søndag 4. november 2012

Resultat

...fra min måned med fitnessfighten. 

For litt siden hadde jeg et lite innlegg her om Fitnessfighten og hva det er. Linken finner du her 

Jeg har i perioden 1 okt til 30 okt deltatt i fitnessfighten. Jeg fikk høre om dette fordi det var en jente i Jämshög (i Sverige hvor min samboer er ifra) som hadde deltatt og hun hadde fått superbra resultater! Hun ble min inspirasjon og jeg måtte bare sjekke ut hva dette var.

Du deltar i 30 dager og under den tiden lærer du mye grunnleggende om kost og trening. Tanken er at man skal ta dette med seg videre i hverdagen også etter de 30 dagene.

Jeg har fulgt kostholdet som er anbefalt, det vil si proteinrik mat, mindre karbohydrater og fett. Det er viktig å spise hver 3. time for å få igang forbrenningen, og søtsuget blir også borte når blodsukkeret blir stabilt. Det synes jeg gikk over all forventning. Det handler om å planlegge og forberede. 

Trening daglig er også en del av opplegget. Man får utdelt øvelser hver dag. 2 x 10 min går på kondisjon og 40 minutter styrkeøvelser. Altså 1 time trening daglig. Øvelsene får man demonstrert på video hvis man trenger instruksjon.
Øvelsene kom jeg raskt inn i og motivasjonen kom nesten "av seg selv" fordi jeg fort merket fremgang.

Den største utfordringen jeg møtte denne måneden var at anklene mine ble vonde. Joggingen gjorde jeg "på stedet" på en treningsmatte i stua. Dette ble for tøft for mine bein og jeg fikk en skikkelig overbelastning i begge ankler.....dritt var det, men styrkeøvelser på overkroppen fikk jeg fullført likevel. 

Med tanke på videre trening fremover så er målet mitt å trene minst 2 ganger i uka. Jeg skal finne et alternativ til jogginga :-) 

På tross av noe redusert trening har dette gitt resultater. Ryggvondt jeg har slitt med i mange år er allerede blitt mye bedre. Jeg kjenner meg bedre i hele systemet uten at jeg kan måle dette, det bare kjennes!
Jeg målte bare vekt og cm rundt livet før jeg begynte men man går jo ikke ned bare rundt magen. Armer og bein minsker jo også litt. 

Jeg lå på en normal BMI før jeg begynte og hadde ikke som mål å gå noe særlig ned i vekt. Resultatet ble 2 kg. Rundt magen derimot ønsket jeg å minske og resultatet ble 7 cm!

7 cm virker ikke så mye, men med målebåndet rundt magen kan dere se selv. 




Fitnessfighten er ikke noen slankekur, men en innføring i gode kost- og treningsvaner som man må følge opp også etter disse 30 dager. Overgangen blir egentlig ikke så stor da kosten består av normal mat, ikke shaker og kapsler. Jeg skal bruke det jeg har lært, men ikke følge opplegget så strikt som jeg gjorde i oktober måneden :-)
Kan anbefale dette til alle som ønsker å komme i bedre form og ønsker å gå ned i vekt. Du må  jobbe for det, men det er også det eneste som fungerer på sikt tror jeg:-)