mandag 6. februar 2012

Frem fra glemselen


Min Singer, tempo 70 som jeg fikk i julegave i 1995 tror jeg. Den gang hadde jeg nesten ikke tatt i ei symaskin. Husker jeg hadde mye trøbbel med at den tugget seg til og tålmodigheten tok raskt slutt.
 I dag har jeg tørket støv av den, og med mer erfaring så er jeg obs på ting jeg nok ikke var så nøye med den gangen. Blandt annet med å tre tråden ordentlig gjennom tråstramminspunktet. Det er vel ikke umulig at jeg slurv her gjorde sitt til tugginga. Bruksanvisninga fant jeg jammen meg igjen også...litt orden i sysaken har jeg da he he.
Maskina har rettsøm, sikksakk, strech søm, noen pyntesømmer og knappehull. Men når jeg skulle prøve ut sømmene dreide foten seg over til høyre. Da går det jo ikke ann å sy. Plutselig er den så skakk at nåla slår i. Men hva har man å tape når maskina er så gammel at en service vil koste mer enn hva maskina er verdt.. Frem med skrutrekker og av med dekkselet. Og jammen fikk jeg fikset feste til foten.
Pfaff Smaret maskina jeg kjøpte ny for et år siden, streiket helt (igjen) før jul og nå kommer den aldri tilbake til mitt syrom. Kjente at det begynte å haste veldig med å finne ny maskin. Har kikket rundt på nettet og laget meg en liste over hva jeg trenger, ja eller bare ønsker da. Det er jo lett å bli hekta på utstyrs jaget.
Men hvis Singer'n kan sy rettsøm og sikk sakk  så skal jeg jammen meg klare meg en liten stund uten å handle ny maskin på innpuls. Så får vi se hva det blir til etterhvert.... :-) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen :-)