mandag 14. mai 2012

Sommerkjole med strikkliv

Jeg håper og tror at sommeren kommer i år!! :-)
Da kan det vare godt å ha en enkel og tynn kjole man kan bruke på varme dager. En slik kan man lett sy selv. Noen maskiner er litt kresne på stikk i undertråspolen. Det kan være utfordringen. Jeg syr med min Janome maskin og det går helt fint. 

Denne kjolen er enkel å sy. Denne tilvarer ca str S. Jeg brukte hele bredden på stoffet (ca 140 cm), og lengden tilpasset jeg slik jeg ville ha den. På øverste kanten gjorde jeg en brett på ca 0,5 cm og deretter brettet jeg over en gang til. Denne kanten sydde jeg ned med en søm ytters på brettekanten. Strikken surrer jeg for hånd på undertråsspolen, ikke for stramt og ikke for løst. Brukte en vanlig tråd over. Sy fra rettsiden på stoffet. Jeg starter ca 1 cm inn på stoffet og sydde frem og tilbake. Bruk presserfoten som mal. Sy frem og tilbake til du har bredden på bryststykke slik du ønsker. Jeg har 14 rader her. Må du skjøte strikken starter du på ny fra siden (ikke midt i vaffelsømmen). Strikken fester du godt ved å sy med vanlig tråd, tett rettsøm over stikkskjøten i siden til slutt. 
Når vaffelsømmen er ferdig sydde jeg sammen kjolen i siden, la stoffet rett mot rett. Jeg brukte overlockmaskina for å sy sammen. Du kan også kaste over sidene med sikksakk og sy sammen med rettsøm. Kjolen legger du opp på samme måte som øverst på kjolen, men lag oppbretten da litt bredere. 
Du må ikke ha stropper på kjolen, men jeg valgt det på min. Jeg klippet en remse på ca 6 cm bredde og lengden tilpasset jeg etter min størrelse. Brett remsen rett mot rett og sy sammen i den ene kortsiden og langs langsiden. Vreng og press. Brett så inn ca 1 cm i den åpne enden. Den legger du ca 1,5 cm inn på kjolens overdel. Sy fast med to sømmer tvers over med ca 0.5 cm avstand. For å merke av hvor du fester knytebåndene måler du ut ved å prøve på deg kjolen og merk av. Ta av kjolen og strekk ut og bruk målebånd for å plassere knytebåndene i lik avstand fra hverandre. Jeg valgte å sy fast knytebåndene på baksiden tettere enn på framsiden. 
Simsalabim så kan sommeren komme ;-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du legger igjen en hilsen :-)